Nu te-ai așteptat la asta, așa-i? Ideea de ‘Crăciun’ și un joc numit ‘Grand Theft Auto’ nu prea se leagă. Credem, însă, că e important să îi dai Cezarului ce-i al Cezarului. Impactul cultural pe care l-a avut și continuă să-l aibă această franciză este de ordinul milioanelor. Și este într-o anumită măsură legată de industria auto. E și în titlu! Haide să povestim. :)
Cum a început? Și de ce GTA?
Suntem în 1995. Un studio de jocuri din Scoția începe să lucreze la un proiect mic alături de David Jones și Mike Dailly, pe atunci numit ‘Race’n’Chase’ și conceput inițial drept un joc cu hoți și polițiști.
Compania se numea DMA Designs. Scopul jocului? Să fie pe cât de distractiv posibil. A intra în rol de polițiști nu li s-a părut chiar atât de amuzant, lucru pe care l-au observat în timpul testărilor. Asta până când au creat din greșeală un ‘bug’ care făcea ca mașinile de poliție să se comporte atipic, ceea ce a generat un haos total. Atunci și-au dat seama că potențialul era mult mai mare.
Race’n’Chase s-a transformat în Grand Theft Auto și a fost lansat către publicul larg în varianta pentru PC în 1997. Și compania producătoare s-a transformat mai apoi în Rockstar North, iar jocul a fost publicat de către compania-mamă din America, numită Rockstar Games.
Fraza ‘Grand Theft Auto’ e o referință la termenul legal din Statele Unite pentru furtul unei mașini. Despre asta - dar nu doar - e și seria despre care vorbim azi.
Primul GTA, în format 2D, era despre un infractor începător în Vice City, San Andreas și Liberty City încercând să-și facă o reputație. Principiul e că trebuie să faci misiuni ca să câștigi puncte. ‘Șmecheria’ e că dacă provoci prea mult haos într-o misiune, atunci vin polițiștii. Cu cât mai mult haos, cu atât mai mulți polițiști.
Întreaga serie de jocuri e de tip ‘open world’, ceea ce înseamnă că tu, ca jucător, poți să mergi oriunde vrei în cadrul hărții de joc pe care o ai. În GTA, tu poți alege misiunile pe care vrei să le faci, iar deciziile pe care le iei afectează relațiile pe care le construiești cu restul de personaje din joc.
Fiecare oraș din serie e ficțional, dar modelat după orașe care există în Statele Unite. De exemplu:
- Liberty City = New York;
- San Andreas = San Francisco;
- Vice City = Miami.
Versiuni și puncte de cotitură
La momentul actual, seria are șapte jocuri de sine stătătoare și patru pachete de expansiune. Unul dintre momentele de cotitură a apărut odată cu al treilea joc din serie intitulat Grand Theft Auto III, lansat în 2001. Pentru prima dată, jocul avea să fie setat într-o lume 3D. A fost revoluționar de-a dreptul, atât pentru grafică, cât și pentru faptul că îmbina un mod nonlinear de joc cu un mod focusat pe poveste (story-driven).
Ce le oferea asta nou jucătorilor era sentimentul că ei dețin controlul asupra poveștii. Nu erau obligați să o parcurgă din prima; puteau să se plimbe pur și simplu pe străzile din Liberty City și să creeze haos.
A fost ca nimic altceva făcut până atunci. Rezultatul? Vânzări record. A devenit cel mai bine vândut joc din SUA în 2001 și încă deținea același titlu în 2002. L-au iubit nu doar jucătorii, ci și criticii. Iar GTA III încă ocupă locul 12 pe lista celor de la Metacritic pentru cele mai bune jocuri făcute vreodată, cu un scor de 97.
Ne întoarcem un pic înapoi ca să-ți vorbim despre jocurile din serie setate într-un univers 2D:
- Grand Theft Auto (1997);
- Grand Theft Auto: London 1969 (1999);
- Grand Theft Auto: London 1961 (1999);
- Grand Theft Auto II (1999).
Au urmat cele 3D:
- Grand Theft Auto III (2001);
- Grand Theft Auto: Vice City (2002);
- Grand Theft Auto: San Andreas (2004);
- Grand Theft Auto Advance (2004);
- Grand Theft Auto: Liberty City Stories (2005);
- Grand Theft Auto: Vice City Stories (2006).
Iar apoi cele setate într-un univers HD, cel mai recent din serie. Aici, jocurile au cele mai bune vizualuri, cea mai bună grafică și cele mai detaliate hărți.
- Grand Theft Auto IV (2008);
- The Lost and The Damned (2009);
- The Ballad of Gay Tony (2009);
- Grand Theft Auto: Chinatown Wars (2009);
- Grand Theft Auto V (2013);
- Grand Theft Auto Online (2013);
- Grand Theft Auto VI (programat pentru 2026).
În 2021, la aniversarea de 20 de ani de la lansarea GTA III, compania a scos o ediție specială numită Grand Theft Auto (The Trilogy). E o compilație a trei mari jocuri din serie: Grand Theft Auto III, Grand Theft Auto: Vice City și Grand Theft Auto: San Andreas.
Cele trei au fost reeditate și îmbunătățite, însă nu au fost primite atât de bine de fani și critici. Câteva din reclamații au fost că jocurile nu arătau cu mult mai bine și că erau pline de erori.
Viitorul GTA
GTA VI e pe drum! Primul anunț făcut de Rockstar Games confirmând producția următorului joc din serie a venit în februarie 2022, iar primul trailer oficial pe 4 decembrie 2023. Inițial, jocul trebuia să iasă anul ăsta, însă a fost reprogramat pentru 2026.
Asta nu diminuează în niciun fel entuziasmul pasionaților, chiar dacă ultimul joc GTA a ieșit în urmă cu un deceniu.
Este Grand Theft Auto cea mai influentă serie de jocuri a secolului al 21-lea?
Ar putea să fie. Unele păreri ale experților asta zic. GTA ca serie a avut și continuă să aibă un impact profund asupra industriei de jocuri video. Inspiră, influențează și nu duce lipsă de motive pentru care a definit generații.
GTA V, de exemplu, e considerat unul dintre cele mai de succes jocuri din serie, devenind un simbol cultural și un nume cunoscut și îndrăgit. E un pionier în inovațiile aduse în lumea jocului de tip open-world, creează narative culturale și stârnește controverse de impact. Modul cum satirizează și introduce aspecte din societatea contemporană deschide conversații cu sens, care reverberează ani de-a rândul.
În plus, dacă vorbim de lumea auto pe care o pune la dispoziție, posibilitățile pe care le oferă sunt multe. Poți să-ți customizezi, modifici și să-ți ‘tunezi’ mașinile în joc - atât pentru partea estetică, cât și pentru cea de performanță.
Concluziile?
GTA a influențat și a fost influențat la rândul său de filme, muzică, literatură și a creat, în același timp, o comunitate online de jucători, aducând laolaltă oameni diverși din toată lumea. S-au scris articole de specialitate și s-au făcut studii pe baza a ceea ce înseamnă GTA și a impactului său, ceea ce e un lucru la care nimeni nu s-ar fi așteptat. Până la urmă, e doar un joc video. Nu?
Grand Theft Auto a creat o moștenire culturală fără precedent. E un fenomen întru totul. Iar una dintre părțile sale frumoase e că reușește să inspire. Unul dintre sentimentele predominante printre jucătorii săi a fost acela de: ‘Abia aștept să cresc mare și să-mi pot lua carnetul ca să conduc și eu în realitate așa cum conduc în joc.’
Desigur, nu e singurul joc video de felul ăsta. Dacă ne gândim la lumea automobilelor în jocurile video, nu putem să uităm de Gran Turismo sau Need for Speed - alte două mari influențe.
În GTA, condusul nu e scopul principal. Este, însă, unul dintre mijloacele principale de transport și e integrat în așa fel încât devine o parte majoră a experienței de joc. Există, deci, o generație (sau mai multe) de adolescenți deveniți adulți pentru care condusul unei mașini în Grand Theft Auto a fost prima lor experiență cu șofatul. Și care prind referința atunci când spui ‘Here we go again!’ Un lucru tare fain!
Lumea jocurilor video și universul automobilistic nu sunt separate. Se intercalează și se susțin una pe cealaltă. Cultura mașinilor și jocurile video continuă să se transforme reciproc, schimbând percepții, marketând noi modele și crescând o comunitate mondială de pasionați.
Ți-a plăcut ce ai citit? Mai avem și altele. Abonează-te la newsletter-ul nostru și îți trimitem în fiecare joi noutățile săptămânale.