Pentru că Volkswagen Beetle a ajuns să fie, în multe moduri, un cadou pentru industria auto și pentru noi, șoferii de zi cu zi, am ales să-i dedicăm un blog post în Calendarul nostru de Crăciun. Plecăm de la începuturi și continuăm până în prezent. Chiar dacă modelul a fost oprit din producție în 2019, contribuția sa istorică e la fel de vie ca întotdeauna.
Primele schițe și nevoi concrete
E 1930, Germania. Adolf Hitler își exprimă dorința pentru un automobil care să îndeplinească criterii specifice și să se încadreze în noul plan rutier al țării, Reichsautobahn:
- să poată transporta doi adulți și trei copii;
- să poată atinge 100 km/h;
- să fie accesibilă pentru orice german - adică să coste maxim 1000 de mărci.
Omul căruia i s-a ordonat să creeze designul pentru acest vehicul revoluționar, numit și ‘volks wagen’ în germană (sau ‘people’s car’)? Ferdinand Porsche, același om care a înființat brandul de mașini de lux cunoscut astăzi de toată lumea. Rezultatul inițial - bazat, de fapt, pe schițele inginerului de origine austro-ungară Béla Barényi care concepuse un prototip în 1925 - a fost o mașină cu două uși și tracțiune spate, denumită: KdF-Wagen, de la sintagma ‘Kraft durch Freude’ (Putere prin Bucurie).
Aerodinamic, eficient, practic și de încredere, acest model a intrat în producție la fabrica din Wolfsburg în 1938… pentru foarte scurt timp. Începutul războiului a forțat schimbarea fabricii noi de producție auto într-una mai favorabilă eforturilor militare. Primul capitol din povestea Beetle-ului s-a oprit atunci.
Revenirea și începutul faimei
Sfârșitul celui De-al Doilea Război Mondial - și a ‘reich’-ului nazist - au mutat focusul din nou pe importanța mobilității. Fabrica din Wolfsburg a fost reconstruită și repusă în funcțiune drept loc al inovației umane.
În 1945 intră în producție Volkswagen Type 1 care devine rapid cunoscut - și îndrăgit - drept ‘Bug’ sau ‘Beetle’, promovând ideea de ‘mai mic e mai frumos’ (‘small is beautiful’). Ce le-a captat atenția oamenilor? Forma sa originală - nu doar că era fără precedent, dar era și aerodinamică! Inovator era și motorul său cu răcire prin aer, care îl făcea să fie un vehicul fiabil și ușor de reparat.
În 1946, fabrica intră sub control britanic, iar până la finalul anului deja sunt fabricate aproape 10,000 de mașini.
În 1949, Volkswagen Type 1 a intrat și pe piața auto din SUA. Răspunsul inițial al americanilor nu a fost chiar unul entuziast. Era un model care le reamintea de ororile și pierderile Celui De-al Doilea Război Mondial. Cu timpul, însă, și cu ajutorul unei campanii de marketing care s-a focusat pe caracteristicile actuale ale modelului mai degrabă decât pe începuturile sale tulburi, americanii au văzut în Beetle valoarea unei mașini accesibile și inovatoare. Asta, însă, de-abia la începutul anilor ‘50.
Înainte de 1967, modelul a fost comercializat, pe rând, drept: Type 1, 1200, 1300, 1500, după capacitatea cilindrică a motorului în centimetri cubi. De-abia în 1968 a început și Volkswagen să folosească numele de Beetle în materialele lor promoționale - chiar dacă publicul larg îl adoptase deja de mult în limbajul de zi cu zi.
‘Beetlemania’
Cum ajunge o mașină mică și aparent neinteresantă să impacteze pozitiv o lume - și o cultură - întreagă? Printr-o serie de momente care o fac să fie îndrăgită de adulți și copii laolaltă.
În 1969 apare primul film din ce avea să fie o serie cu 5 pelicule: ‘Herbie The Love Bug’. Personajul cel mai simpatic era un - ai ghicit! - Volkswagen Beetle cu personalitate numit Herbie. Din aceeași serie au urmat:
- Herbie Rides Again (1974);
- Herbie Goes to Monte Carlo (1977);
- Herbie Goes Bananas (1980);
- Herbie: Fully Loaded (2005).
În același an, faimoasa trupă The Beatles au făcut reclamă aceluiași model, cu toate că a fost cel mai probabil neintenționată. În bine-cunoscuta poză și copertă a albumului Abbey Road cu cei patru membri ai trupei traversând o trecere de pietoni există, în fundal, un Beetle de culoare albă, parcat parțial pe trotuar.
Fun fact: pe 17 februarie 1072, de pe liniile fabricii a ieșit modelul Beetle cu numărul 15,007,034. Asta a însemnat setarea unui nou record pentru cea mai bine vândută mașină din lume, depășind, oficial, Modelul T al lui Ford.
Anii ‘60 și ‘70 au devenit, astfel, marcați de ‘Broscuța’ Volkswagen. În 1972, părea că Porsche și-a atins scopul inițial: o mașină cu un ‘look’ unic și original care să atragă șoferii și să rămână accesibilă. A devenit o marcă preferată de studiourile de la Hollywood, apărând în filme de orice gen, de la Austin Powers la Transformers.
În anii care au urmat, compania nu va uita de rădăcinile sale și de legăturile nedorite cu nazismul. Eforturile sale de a oferi compensații victimelor de război care au fost supuse la muncă silnică în fabricile Volkswagen rămân constante. Este una dintre cele mai transparente și asumate companii când vine vorba de trecutul său, făcând publice toate informațiile legate de acțiunile sale în timpul celui de-al treilea Reich și militând pentru o compensare justă pentru oamenii afectați și familiile lor de la toate părțile implicate.
‘A Bug’s Life’, varianta Auto Big
Suntem tare bucuroși că o bucățică din ceea ce înseamnă istoria Beetle se află la showroomul nostru din Iași. În curtea Auto Big, decorat festiv și pregătit să completeze tabloul crăciunistic care ne entuziasmează în fiecare zi de muncă, se află un Volkswagen Beetle, California look din 1969.
Are 56 de ani, deci la mijlocul vârstei, am spune noi. :) Ni l-a împrumutat, timp de câteva săptămâni, Alex Doniceanu, deținătorul Don Garage. Face parte din pasiunea lui: să restaureze și modifice mașini - atât clasice, cât și mai noi.
O face cu multă grijă, iar cu la fel de multă grijă am primit și noi acest Beetle în showroomul Auto Big. Și în inima echipei noastre, desigur. Nu are cum să nu-ți ajungă la suflet un model cu atâta istorie în spate. A fost decorat, cu atenție la detalii și un ochi antrenat pentru a înfrumuseța orice spațiu, de către Alina Piu și echipa sa de la Racemi Design. Poți trece și tu să-l vezi - în straiele sale de Crăciun - oricând dorești. Iar până atunci, îți lăsăm și aici câteva cadre tare faine.
Mai multe versiuni, aceeași ‘Broscuță’
De la începuturile sale, Beetle-ul a trecut prin mai multe variante și modificări aduse. Nu majore, însă de succes. Una dintre aceste a fost ‘Super Beetle’ care și-a făcut debutul în 1971. Era menit să fie un model premium, cu o nouă suspensie față și mai mult spațiu sub capotă. La vremea lui a devenit cel mai rapid ‘Bug’ făcut până atunci, ajungând la aproape 100 km/h în doar 16,1 secunde.
În 1998, după 60 de ani de la primele sale schițe, are loc prima mare reproiectare a modelului, numită ‘New Beetle’. Asta se întâmpla după ce producția automobilului original se oprise în 1979 în SUA, iar acesta fusese eliminat, treptat, de pe majoritatea liniilor de producție din lume (mai puțin în Mexic, unde clasicul Beetle a continuat să se fabrice până în 2003).
‘New Beetle’ era construit pe o platformă de Volkswagen Golf, păstrând personalitatea, spiritul și mare parte din designul original. Mașina avea un motor în patru cilindri, de 2.0 l care dezvolta 115 CP și a pus pe hartă Broscuța pentru o nouă generație de șoferi.
Generații noi ale modelului au apărut în:
- 2011: o versiune mai apropiată de primul Beetle construit vreodată;
- 2016: ‘Beetle Dune’, inspirat de clasicul ‘Baja Bug’ și care oferea gardă ridicată de la sol & ‘Beetle Denim’, un omagiu adus originalului ‘Jeans Bug’.
- 2017: Beetle–ul roz, un proiect îndrăzneț și special care implica o culoare numită ‘Fresh Fuchsia Metallic’.
În 2019, când Volkswagen a decis să ‘pensioneze’ vestitul ‘Bug’, fuseseră vândute mai mult de 23 de milioane de automobile Beetle în toată lumea. Au mai urmat două modele Beetle, ediție specială, ambele disponibile și drept decapotabile: Final Edition SE și Final Edition SEL.
La fix 70 de ani după ce primele modele Beetle au fost vândute primilor clienți din SUA, producția de noi Broscuțe a fost oprită. De-a lungul carierei sale a fost talisman și emblemă pentru tot ceea ce înseamnă Volkswagen - și a crescut împreună cu proiectele inovative și creative ale companiei.
Va mai reveni vreodată Volkswagen Beetle în producție?
Răspunsul oficial al lui Hinrich J. Woebcken, președintele și CEO-ul de la Volkswagen Group din America a fost: ‘Niciodată să nu spui niciodată.’
Ce înseamnă asta, mai exact? Viitorul, cu toate necunoscutele sale. :) Un model atât de emblematic nu pleacă niciodată cu adevărat de pe piața auto și nici nu este uitat. Important este, însă, că și-a făcut loc în inimile a milioane de familii și a devenit, cu adevărat, o mașină pentru oameni.