Prieteni sau oponenți?
Drumul lui Enzo Ferrari începe ca drive tester, în 1920. Compania care îl angajează? Alfa Romeo. Nouă ani mai târziu, Enzo înființează Scuderia Ferrari, o divizie de motorsport creată pentru a susține eforturile competiționale ale Alfa Romeo.
Colaborarea dintre Enzo și marca italiană nu este lipsită de tensiuni. În ciuda succesului echipei de curse Scuderia Ferrari, Enzo este de părere că marca italiană nu este întru totul dedicată motorsportului. Decide, astfel, să plece și să încerce să construiască ceva pe cont propriu.
Despărțirea vine cu un contract ferm: Enzo nu are dreptul să reia sau să refacă Scuderia Ferrari în următorii patru ani.
Începuturi șubrede: visurile de motorsport sunt încetinite.
Limitările legale erau clare; așadar, primul pas pe care îl face după eliberarea de contractul cu Alfa Romeo este să pună bazele unei noi companii. Ia formă, astfel, Auto-Avio Costruzioni, cu sediul la Modena, unde Enzo vinde componente auto pentru alte echipe de mașini de curse.
Însă anul 1939 marchează, pentru omenire, un moment de cotitură plin de însemnătate. Odată cu izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial, compania lui Enzo trebuie să se alinieze eforturilor militare ale guvernului fascist condus de Mussolini, orientându-și producția către componente pentru avioane și alte echipamente de război. Din punct de vedere politic, Enzo Ferrari rămâne mai degrabă neutru: în timp ce colaborează cu autoritățile pentru a-și putea continua munca, găsește modalități de a sprijini rezistența contra regimului.
Puțin înainte de conflagrația globală, Auto Avia Costruzioni (ACC) primise, însă, un comision: Marchizul Modenei, Lotario Rangoni Machiavelli, i-a cerut companiei lui Enzo să construiască și să pregătească două mașini de curse pentru el și Alberto Ascari. Aceștia își doreau să le conducă în cursa în aer liber de la Mille Miglia.
Zis și făcut, prima mașină construită sub numele ACC care iese de pe liniile fabricii este acest Tipo 815. Nu apucă să trăiască, însă, fiorul motorsportului. Cursa de la Mille Miglia care trebuia să aibă loc în 1940 este anulată din cauza războiului.
Chiar și așa, Tipo 815 marchează un moment esențial: primul rezultat al companiei într-un domeniu care avea să-i definească reputația și să-i construiască, în timp, adevărata moștenire.
Maranello devine 'acasă'
În 1943, pentru a evita campaniile de bombardament ale Puterilor Aliate, Enzo își mută fabrica de la Modena la Maranello. Cu toate că noul său sediu a fost bombardat ulterior de două ori - în noiembrie 1944 și în februarie 1945, Ferrari rămâne în Maranello, o localitate care avea să-i devină, definitiv, ‘acasă’.
În 1945, Enzo își pune, în sfârșit, numele pe compania pe care a fondat-o, redenumind-o Auto Costruzioni Ferrari. Despre dorința de a reuși în industria auto, Enzo spune: ‘Mi-am amintit că m-am alăturat echipei de la Alfa Romeo pe vremea când aceștia își propuneau să producă o mașină pe zi. Și eu aveam speranța de a atinge același obiectiv.’ O declarație care vorbește despre disciplină, ritm și viziune pe termen lung.
Fun fact: Logo-ul Ferrari - calul negru pe fundal galben - provine din emblema Contelui Francesco Baracca, un pilot de elită italian care a luptat în Primul Război Mondial. Un simbol al curajului și al vitezei, preluat și transformat într-o semnătură a performanței.
Aceeași poveste este omagiată astăzi și în Ferrari World, parcul tematic de distracții al Ferrari din Abu Dhabi, unde rollercoaster-ul ‘flying aces’ este inspirat de acești piloți legendari și duce mai departe moștenirea Ferrari. E un rollercoaster în care ne-am dat și noi când am fost acolo, recent, iar dacă vrei să afli mai multe despre teambuilding-ul nostru din Dubai, citește-ne aici.
Îți lăsăm și o retrospectivă video despre cum a fost ziua noastră la Ferrari World:
Se turează motoarele: de la avioane la mașini - din nou
Cu un capital financiar mare, provenit din contractele militare din timpul războiului, compania lui Enzo poate, din nou, să investească în adevăratul său scop: mașinile de curse. Pentru a-și susține financiar ambițiile de motorsport, fabrica produce în continuare mașini de șlefuit, unul dintre cele mai lucrative contracte ale sale, până spre finalul anilor ‘40.
În 1947, Ferrari înființează Ferrari S.p.A., firmă care va fuziona (la un moment dat) cu Auto Costruzioni Ferrari. Focusul lui Enzo pentru brandul său era unul clar: să producă mașini sport de înaltă performanță și excelență tehnică.
Primul pas? Un tip nou de motor, construit de la zero. Omul căruia i-a încredințat Ferrari această sarcină? Gioacchino Colombo, un inginer care lucrase la Alfa Romeo. Enzo își dorea un sigur lucru: ca noul motor să urmeze configurația unui V12. Motivele din spate erau următoarele:
- Pentru că design-ul putea fi aplicat atât mașinilor sport, cât și celor de motorsport, menite pentru a concura în Grand Prix, cu modificări minimale;
- Pentru că el era, personal, impresionat de modelele de V12 produse anterior de Auto Union, Delage, Packard și Alfa Romeo; considera că sunetul lor e ‘interpretarea italiană a ingineriei rafinate’ și era un mare admirator al lor - lucru luat în derâdere de colegii și rivalii săi care considerau că fixația lui pe motoarele V12 era irațională.
Rezultatul a fost un motor incredibil de versatil, denumit în mod uzual drept motorul Colombo, după designerul său. A fost folosit în diverse modele Ferrari până în 1988, punct în care își triplase capacitatea cilindrică și aproape cvadruplat puterea.
În același an în care a fost construit motorul V12 al Ferrari, Enzo se întâlnește cu Luigi Chinetti, omul care avea să devină, pe 24 decembrie 1946, importatorul oficial al companiei în America de Nord. Statele Unite au devenit una dintre principalele piețe de vânzare pentru constructorul de mașini italian încă din 1949.
Primul Ferrari, primele curse!
125 S, îmbrăcat în Rosso Barchetta, este mașina care aduce prima victorie în motorsport pentru Ferrari la Grand Prix-ul de la Roma din 1947. Automobilul era construit pe un șasiu modificat de Fiat, având puterea unui motor V12 de 1.5 l.

Din cele zece curse în care s-a înscris, Franco Cortese - șoferul lui 125 S - a câștigat șase, a ești pe locul 2 la una din ele, iar din alte trei s-a retras. Acesta spunea despre mașina lui că: ‘era o mașină modernă, într-adevăr excepțională pentru acele vremuri.’
În 1952, doi ani după debutul său, Ferrari câștigă primul său sezon de Formula 1. Printre șoferii săi de curse legendari s-au aflat Alberto Ascari, Giuseppe Farina și Piero Taruffi.
Fun fact: Rosso Corsa, nuanța de roșu făcută faimoasă de Ferrari a fost, la început, culoarea standard decisă de Federația Internațională de Automobile pentru mașinile de curse ale echipelor italiene în competițiile oficiale. 45% dintre mașinile Ferrari vândute au culoarea roșie caracteristică.
Ferrari vs. Ford
În 1960, Ferrari devine o companie publică. Intrând într-o nouă etapă, începe să caute un nou partener capabil să preia partea de fabricație și să aducă fonduri esențiale. În 1963, Ford și Ferrari aproape bat palma. Zicem ‘aproape’ pentru că Ferrari se retrage fix în ultima secundă.
O mișcare care aprinde una dintre cele mai cunoscute rivalități din istoria industriei auto. În cele din urmă, în 1969, Ferrari vinde 50% din acțiuni către Fiat, alegând o cale care îi permite să-și păstreze independența sportivă, dar să-și asigure și stabilitatea financiară.
Revenirea și era legendelor
Se scurge mai bine de un deceniu fără un campionat de Formula 1 până ce Ferrari revine în lumina reflectoarelor. Se întâmplă în 1975 și 1977, când Niki Lauda câștigă două campionate F1. În 1979, succesul continuă cu Jody Scheckter.
Anii ‘80 sunt martorii unora dintre cele mai legendare modele Ferrari produse vreodată, de la 288 GTO la F40 sau Testarossa. Un deceniu al legendelor care se încheie, însă, cu moartea lui Enzo Ferrari, în 1988, la respectabila vârstă de 90 de ani.
Imaginea lui și a brandului Ferrari rămân suprapuse. În necrologul publicat în New York Times la moartea sa, apare și o observație făcută de Enzo în 1962, una pe care acesta a aplicat-o în fiecare segment al muncii sale și una care i-a rămas moștenire.
‘Racing is a great mania to which one must sacrifice anything, without reticence, without hesitation.’ | 'Cursele sunt o mare obsesie, căreia trebuie să-i sacrifici totul, fără rezerve, fără ezitare.'
Fun fact: Unul dintre modelele de vârf ale companiei, Ferrari 812 Superfast, atinge o viteză maximă de peste 400 km/h și accelerează de la 0-100 în doar 2.9 secunde.
Schimbări, campionate și reușite
În 1991, președinția Ferrari e preluată de Luca Cordero di Montezemolo. Începe o perioadă de transformare profundă, redresare și consolidare. În următorii 13 ani, Montezemolo:
- Crește profitabilitatea diviziei de mașini de stradă;
- Extinde acordurile de licențiere;
- Revoluționează performanța mașinilor din Formula 1 de la Ferrari.
‘Cinci la rând’ e sintagma folosită când vine vorba despre era de glorie a Ferrari, la începutul mileniului. Ferrari domină Formula 1, câștigând cinci titluri consecutive în campionatele de World Constructors din 2000 până în 2004. În aceeași perioadă, Michael Schumacher câștigă cinci titluri consecutive la campionatele World Drivers și devine unul dintre cei mai faimoși șoferi de curse din lume.
Fun fact: Ferrari deține o pistă de curse numită The Pista di Fiorano. A fost construită în 1972 de către Enzo; este închisă publicului, însă mai invită câteodată clienți pentru a-și testa noile modele pe pistă.
Ce clauze contractuale implică vânzare unui Ferrari nou, dar și second hand?
Ferrari e un brand exclusivist pentru două motive:
- Nu toată lumea își poate permite un Ferrari.
- Nu toată lumea care își permite un Ferrari are acces la unul.
Motto-ul Ferrari când vine vorba de mașinile pe care le vinde e unul simplu: să construiască mereu cu o mașină mai puțin decât cere piața. Ferrari își alege clienții, bazându-se pe criterii precum: reputație, puncte de loialitate, imagine publică. Mai degrabă, nu clientul alege un Ferrari, ci Ferrari își alege clientul.
Experiența de client este strâns legată de controlul Ferrari. De exemplu, câteva dintre clauzele contractuale sunt:
- Nu poți vinde un Ferrari în primul an de când îl deții sau ești obligat să informezi marca italiană în cazul în care vrei să îți vinzi mașina.
- Fiecărui posibil client îi este verificat ‘background’-ul, atât pe partea de finanțe, cât și pe cea juridică sau profesională.
- Nu ai voie să faci niciun fel de modificare asupra mașinii; orice reparație se face doar cu piese originale și doar la o reprezentanță Ferrari.
În principiu, nu ai dreptul să faci nicio acțiune care să dăuneze cumva imaginii brandului sau care să schimbe modul cum vede oricine mașinile Ferrari. Compania vinde și fabrică puține modele pe an, iar cele speciale pe care le lansează sunt cumpărate doar pe bază de invitație personală - de la Ferrari către posibili sau vechi clienți.
În mod clasic italian, Ferrari își desfășoară afacerea într-un stil de familiaritate, unul în care loialitatea câștigă loialitate.
Fun fact: Piero Ferrari, fiul lui Enzo și moștenitorul Ferrari, este căsătorit cu românca Romina Gingașu. Aceștia s-au căsătorit în 2021 și locuiesc în Maranello.
Ce urmează? Era electrică.
În 2016 Ferrari devine o companie de sine stătătoare și își recâștigă autonomia, după ce Fiat și Chrysler au fuzionat. Asta i-a permis brandului să caute propriile direcții de creștere și să se focuseze pe performanța sa financiară și pe puterea mărcii.
După multe schimbări de conducere, din 2023, CEO-ul Ferrari este Benedetto Vigna. Totodată, după 16 ani fără un campionat câștigat în F1, Ferrari anunță în 2021 planuri să fabrice primul său model full electric.
Detalii despre el au apărut public în octombrie 2025, urmând ca în prima jumătate a lui 2026 să apară imagini cu designul său interior și exterior. Titlul proiectului e Ferrari Elettrica, iar scopul acestuia este să construiască o mașină sport de înaltă performanță cu motor electric și o autonomie electrică de peste 580 de km.
Rezultatul îl vom afla împreună, dar un lucru e clar: e un demers și o provocare totodată, însă dacă e cineva care poate să reușească imposibilul, cel mai probabil e Ferrari.
În portofoliul nostru de comenzi, avem și două modele Ferrari care ne sunt tare dragi, livrate clienților noștri: