Noutăți despre programul Rabla: când va fi relansat?

Programul Rabla s-a lansat prima dată în 2005. 15 ani mai târziu, programele Rabla au contribuit la casarea a peste un milion de mașini vechi și al cumpărarea de peste 700.000 de mașini noi. Cum stă situația în 2025? O discutăm astăzi.

După ce a fost suspendat cu o zi înainte să înceapă, pe 18 iunie, creând neliniște în rândul aplicanților și nesiguranță la nivelul industriei, programul Rabla revine în forță - cu câteva modificări, însă.

Informațiile musai de știut

Data la care vei putea aplica din nou? 1 septembrie e noua dată de lansare a Programului Rabla pentru persoane fizice, conform afirmațiilor făcute de Ministrul Mediului, Diana Buzoianu.

Inițial, bugetul propus în luna iunie pentru sesiunea de înscriere pentru persoane fizice fusese de 610 milioane de lei. Bugetul actual, însă, va fi de 200 de milioane de lei - de trei ori mai mic decât cel propus anterior.

Unul dintre motivele pentru scăderea bugetului alocat programului este legat de unul dintre jaloanele din PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență al României). Obiectivul, casarea a 250.000 de mașini vechi prin intermediul Rabla, a fost deja atins. Ministrul Mediului prevede, în consecință, un focus mai pronunțat pe îmbunătățirea altor zone ale sustenabilității la nivel național. Una dintre ele o reprezintă împăduririle, care vor beneficia de un plan cu finalizare în 2026. În funcție de celelalte direcții de alocare ale resurselor financiare vor fi deciși și termenii și condițiile programului Rabla pentru anul viitor.

Valoarea ecotichetelor care rămân aceleași sunt următoarele:

  • 12.000 de lei alocați pentru un autovehicul nou cu un sistem de propulsie hibrid;
  • 10.000 de lei alocați pentru achiziția unui vehicul nou cu motor termic (benzină, GPL/GNC) sau o motocicletă.

Încă nu avem informații despre valoarea voucherelor pentru mașinile electrice. În trecut era vorba despre 37.000 de lei, dar rămâne o cifră de completat pentru ediția de anul acesta - despre care te vom anunța și noi, când vom afla.

Foarte important de știut: Mașinile cu motoare diesel sunt excluse anul acesta din program.

Istoric și evoluție

Prima ediție a programului Rabla - cea de care pomeneam la început - a debutat cu o primă de casare de 3.000 de lei și aproape 15.000 de mașini casate.

În 2010, bugetul a fost de 722 de milioane de lei - un an istoric pentru Programul Rabla, cu un număr record de mașini: 190.000 de vehicule vechi casate și 62.000 de autoturisme noi cumpărate. Una dintre circumstanțele care a făcut posibil acest an de succes a fost permiterea comasării a până la trei vouchere pentru a achiziționa un model nou.

Au urmat două perioade diferite:

  • În următorii patru ani, bugetul a scăzut, ajungând, în 2014, la 140 de milioane de lei. Acesta a fost anul în care și-a făcut apariția, pentru prima dată, tichetul electronic.
  • Din 2014 până în 2021, bugetul a urmat un parcurs ascendent, ajungând la 940 de milioane de lei și 50.000 de mașini noi achiziționate.

Dacă în primii 10 ani, cele mai bine vândute modele erau cele care aparțineau de Dacia - care ocupa constant 30-35% din vânzările totale de automobile noi, în ultimii ani Programul Rabla a fost util și favorabil mai ales celor care și-au dorit mașini full electrice sau hybrid.

Tu ce model îți dorești?

Procesul de înscriere? Nu foarte ușor de realizat. Conform experiențelor aplicanților, ultimii ani ai sistemului de înscriere nu au fost prietenoși cu utilizatorii: dosarul necesar era stufos, drumurile erau multe de făcut, iar așteptarea era lungă.

Anul acesta, există o aplicație informatică dedicată în care persoanele fizice se vor putea înscrie direct. Există un ghid scris, dar și un clip video informativ. Procedura de înscriere va rămâne aceeași ca în iunie.

Concluzia?

Programul Rabla a avut suișuri și coborâșuri în desfășurarea sa de-a lungul anilor. Un lucru, însă, e cert: promovează mobilitatea durabilă, încurajează șoferii să circule mai sustenabil și sprijină procesul de achiziție al mașinilor noi.

Pe scurt, e un ‘boost’ acordat industriei auto la nivel național și are doar efecte pozitive. Tu cum îl privești?

Am abordat și noi subiectul mașinilor rulate și noi, dar și al hibridelor, în textele de mai jos:

She Drives 7 minute
3 Strategii Esențiale pentru Achiziții Auto Sigure în 2025
Atunci când urmează să-ți cumperi o mașină, un gând devine predominant: cum pot să mă asigur că procesul de achiziție va fi u...
Teodora Dumitroaea 12 iunie 2025
Top 5 mituri despre achiziția mașinilor rulate
Ce trebuie să știi înainte să cumperi o mașină rulată? Achiziția unei mașini second hand este adesea înconjurată de mituri și...
Teodora Dumitroaea 13 martie 2025
De ce să alegi o mașină rulată în locul uneia noi?
Mașinile noi au farmecul lor propriu, desigur. Nu putem nega asta. La fel cum nici nu putem ignora potențialul imens atunci c...
Teodora Dumitroaea 28 februarie 2025
Tipurile de mașini hibride și avantajele lor: ghid complet
Unii le numesc ‘the best of both worlds’. Pentru că mașinile hibride combină tehnologia electrică și motoarele termice pentru...
Teodora Dumitroaea 1 noiembrie 2024

Alte noutăți și sfaturi

Află noutățile noastre precum și cele mai bune sfaturi din domeniul auto.

Think Big 15 minute
13 lecturi de vară pe care să le iei cu tine în vacanță
August e luna vacanțelor. Iar în vacanță, între două destinații, tare fain și reconfortant este să ai la îndemână mereu o pov...
Teo Bighiu 13 august 2025
She Drives 3 minute
Top 5 mașini ușor de condus și ușor de iubit în 2025 – ideale pentru oraș și vacanță
Ah, august!Luna ritmului ușor, molcom, în care ne luăm pauzele necesare și ne încărcăm bateriile cu inspirație, soare și timp...
Teodora Dumitroaea 7 august 2025
Tips & Tricks 5 minute
10 Unghiuri Esențiale pentru orice Sesiune Foto cu Mașini (cu exemple vizuale)
Dacă ești pasionat de fotografie auto și vrei ca pozele tale să arate ca în revistele premium, acest ghid este pentru tine. Ț...
Teo Bighiu 5 august 2025
Ai o întrebare?