La mijlocul lunii decembrie 2025, Uber este evaluată la aproximativ 177 de miliarde de dolari și ocupă locul 98 în topul celor mai valoroase companii din lume. Un parcurs care demonstrează că unele dintre cele mai transformatoare business-uri pornesc nu din planuri grandioase, ci din probleme reale apărute în cotidian.
Travis Kalanick și Garrett Camp au luat inițial în calcul un serviciu premium de tip 'black cab', dedicat profesioniștilor care aveau nevoie să ajungă în varii locuri în interes de serviciu. Kalanick a acceptat, însă, să se alăture proiectului doar dacă acesta avea să se concentreze exclusiv pe o aplicație de ride-hailing.
Povestea Uber arată un lucru clar: mobilitatea nu mai este un 'nice-to-have', ci o nevoie reală, care cere soluții flexibile și bine gândite. Același principiu se aplică și în business-urile de astăzi, unde o flotă auto eficientă poate face diferența dintre blocaj și creștere. Dacă analizezi opțiuni pentru o flotă auto, fie că vorbim de câteva mașini sau de un proiect mai amplu, la Auto Big oferim consultanță completă: selecția modelelor potrivite, achiziția la comandă și soluții de finanțare adaptate business-ului tău. Formularul de mai jos este primul pas.
Primii pași: cum a început Uber?
În 2008, Travis Kalanick și Garrett Camp au descoperit, pe străzile Parisului, o nevoie simplă, dar frustrantă: imposibilitatea de a găsi rapid un taxi. Un inconvenient mărunt, care avea să se transforme în punctul de plecare al unei idei cu impact global.
În 2009, cei doi au fondat compania UberCab, în San Francisco, orașul care avea să devină primul teren de testare pentru noul model de mobilitate urbană.
În 2010, UberCab a înregistrat prima cerere de cursă în San Francisco. Lansarea nu a trecut neobservată, autoritățile locale amenințând compania cu amenzi și chiar cu închisoarea dacă nu opreau activitatea. În același an, în octombrie, compania s-a rebranduit sub numele Uber și a atras prima investiție majoră: 1,25 milioane de dolari.
Jeff Bezos și Goldman Sachs investesc în Uber
În 2011, Uber intră pe piețe-cheie precum New York și Paris, susținut de o rundă de investiții de tip Serie B la care participă Amazon, prin Jeff Bezos, și Goldman Sachs. La acel moment, Travis Kalanick declara că fondurile vor fi folosite pentru 'replicare și dominație', o strategie de scalare agresivă. Viziunea era una simplă și ambițioasă: să ofere cât mai multor rezidenți acces la opțiuni de transport de calitate, într-un context în care marile orașe ale lumii suferă de un decalaj major în mobilitate, iar serviciile disponibile nu au ținut pasul cu evoluția societății. Tehnologia, spunea Kalanick, făcea, în sfârșit, posibil un nou tip de experiență de mobilitate pentru utilizatori.
Scalarea este rapidă între 2012-2014
Între 2012 și 2014, Uber se extinde accelerat în SUA și la nivel internațional. Lansarea UberX transformă compania dintr-un serviciu premium într-o platformă de masă, deschizând accesul către milioane de utilizatori și șoferi. Creșterea rapidă vine la pachet cu conflicte directe cu autoritățile și industria tradițională a taxiurilor, o constantă în primii ani ai companiei.
Creșterea este exponențială, dar care sunt costurile? 2015-2017
Între 2015 și 2016, Uber depășește o evaluare de 60 de miliarde de dolari și devine una dintre cele mai valoroase companii private din lume. La exterior, compania pare de neoprit. La interior, însă, presiunea creșterii rapide începe să se vadă.
Un moment simbolic are loc în 2016, când un videoclip cu Travis Kalanick în care se ceartă cu un șofer Uber devine viral. Episodul atrage atenția asupra stilului său de leadership și asupra culturii organizaționale din companie. La scurt timp, apar public acuzații privind mediul de lucru intern, descris de foști angajați ca fiind agresiv și lipsit de limite clare. Deși business-ul continuă să crească, devine evident că modelul de ‘growth at all costs’ începe să coste mai mult decât aduce. Astfel, în 2017, Kalanick pleacă din rolul de CEO, iar în mesajul său de retragere, declară că:
‘Uber trece prin dificultăți firești de creștere. Am nevoie să lucrez la mine și să mă concentrez pe construirea unei echipe de leadership de clasă mondială.’
Listarea la bursă și noul CEO: 2018-2019
Dara Khosrowshahi, fost CEO Expedia, preia conducerea Uber cu un mandat clar: stabilitate, conformitate și maturizare. Una dintre primele sale declarații definește noua direcție:
‘We do the right thing. Period.’
În 2019, se listează la bursă și face tranziția de la startup la companie publică globală.
Ce aduce pandemia și ce a presupus adaptarea business-ului?
Pandemia de COVID-19 reduce drastic cererea pentru ride-hailing, forțând Uber să își regândească modelul de business. În acest context, Uber Eats devine un pilon strategic, compensând parțial scăderea curselor. Compania reduce costurile, își simplifică operațiunile și își prioritizează sustenabilitatea.
Trecerea la profitabilitate și validarea globală
După ani de creștere susținută de investiții, Uber începe să se concentreze pe eficiență operațională și disciplină financiară. Sunt raportate primele trimestre profitabile, marcând o schimbare clară de la expansiune agresivă la creștere sănătoasă.
În ultimii ani, Uber își consolidează poziția ca platformă globală de mobilitate și livrări. La finalul lui 2025, compania atinge o capitalizare de piață de aproximativ 177 de miliarde de dolari, confirmând maturizarea unui business care a trecut testul timpului.
În final, încheiem astfel; mobilitatea rămâne o piesă cheie în orice business. Și începe cu decizii corecte, inclusiv financiare. Pentru business-urile care au nevoie de flotă auto, Auto Big oferă atât achiziție la comandă, cât și soluții de finanțare adaptate fiecărui context. Formularul de mai jos este punctul de plecare.
Despre alte povești pe roți, am mai scris aici: