Quattro - tehnologia care a schimbat jocul pentru Audi

Peste 8 milioane de modele produse. O tehnologie care a schimbat regulile jocului, cu rădăcini în lumea raliurilor. Quattro, tracțiunea care te poartă în siguranță chiar și pe drumuri neasfaltate sau alunecoase. Și subiectul nostru de azi.

Ideea de Quattro și primele sale utilizări

E iarna lui 1977 și un grup de ingineri de la Audi coordonează o serie de drive tests cu noile prototipuri ale mărcii în regiunile geroase ale Suediei. Cel mai bun dintre ele? Un vehicul cu scop utilitar - inițial creat pentru Armata Germană, numit Volkswagen Iltis, care nu era parte din drive tests. Avea mai puțini cai putere decât modelele Audi, însă superioritatea sa nu venea din putere, ci din stabilitate și din… tracțiunea 4x4.

Cum inspirația vine din cele mai nebănuite locuri, modelul Iltis i-a făcut pe inginerii Audi să-și pună următoarea întrebare: ‘Ar putea tracțiunea integrală să fie benefică și pentru alte contexte, dar și pentru alte tipuri de autovehicule?’

Aceștia au fost impresionați de cât de bine se comporta jeepul în zonele alunecoase comparativ cu cele mai bune vehicule din lumea motorsport la vremea respectivă - deținătoare de tracțiune pe două roți, precum Lancia Stratos, Ford Escort și Fiat Abarth. Rezultatul? Un ‘game-changer’, atât pentru lumea sporturilor de performanță, cât și pentru industria auto ca întreg.

Doar trei ani mai târziu, în 1980, la Salonul Auto de la Geneva, Audi face cunoscut lumii primul lor model quattro: Ur-Quattro, cu 200 de cai putere. În același an, la Campionatul de Raliuri de la Algarve, și-a făcut și debutul. Verdictul? O abilitate excelentă de a face față oricărui tip de teren. După acest succes răsunător, trecerea acestui tip de tehnologie și la modelele Audi folosite pe șosele a fost organică și rapidă, având loc chiar din a doua jumătatea a anilor ‘80.

De ce ‘Quattro’?

Denumirea s-a vrut din prima a fi ‘patru’, semnificând mai degrabă o clasificare a unei tehnologii specifice, decât un nume de model. În germană, același nume s-ar traduce ‘vier’, sinonim în pronunție cu ‘fear’ din engleză. Clar, o asociere între tehnologia Audi și ideea de frică nu ar fi prins prea bine brandului german. De aceea, au ales un sinonim din italiană: quattro, pentru o tracțiune pe 4 roți.

Quattro de-a lungul anilor

Germanii nu s-au mulțumit cu tehnologia creată prima dată, motiv pentru care, în cei 45 de ani care au trecut de la debutul său, sistemul a fost îmbunătățit și pliat pe nevoile fiecărui model în parte. E un proces continuu de aplicare și schimbare.

Revenim în 1986 și asistăm la înlocuirea diferențialului blocabil manual din prima generație cu diferențialul Torsen (o combinație a două cuvinte: ‘torque’ și ‘sensing’). Diferența? Acesta din urmă putea distribui cuplurile de acționare în mod variabil. În condiții optime, puterea e transmisă egal: 50% pe puntea față și 50% pe puntea spate. La nevoie, aceste procente se pot modifica automat, crescând până la maxim 70% pe puntea care are nevoie de mai multă aderență.

Sistemul de tracțiune integrală cu diferențial Torsen li se potrivește cel mai bine mașinilor cu motor longitudinal.

12 ani mai târziu, inginerii de la Audi au creat sistemul de tracțiune integrală cu ambreiaj multi-disc controlat electronic și hidraulic și montat, de obicei, în fața diferențialului spate. Asta însemna că în mod normal puterea era transmisă doar punții față, dar în condițiile în care se pierde aderența, sistemul începe automat să transmită puterea și către puntea spate.

În 2005 a urmat transmisia cu agrenaj planetar, cu distribuție asimetrică-dinamică a forțelor. Pe scurt, puterea e transmisă:

  • 40% pe puntea din față;
  • 60% pe puntea din spate;
  • în condiții speciale, până la 60% pe puntea din față sau până la 80% pe puntea din spate.

Fun fact: Primul model Audi echipat cu acest sistem a fost RS4, din a doua generație.

Iar dacă ne raportăm la prezent și viitor, ne putem axa pe grupul motopropulsor quattro electrificat - un concept complet nou care își propune să inoveze mobilitatea viitorului. Dacă te-ai întrebat vreodată cum știi dacă o mașină are quattro, răspunsul e simplu: o simți în performanță, precizie, dinamică și bucuria condusului.

Ce avantaje îți oferă un model echipat cu tehnologia quattro?

  1. Tracțiune integrală îmbunătățită, de folos mai ales în timpul iernii și a condițiilor grele de drum.
  2. Accelerație mai bună.
  3. Stabilitate excelentă în curbe.
  4. Dinamică remarcabilă.

Concluzie

Unul din trei modele Audi vine echipat cu tehnologia quattro. De la R8 la Q4 e-tron sau SUV-uri precum Q5, Q7 sau Q8, nu e nevoie să faci compromisuri indiferent de mașina pe care ți-o dorești - pentru că majoritatea au opțiunea tracțiunii integrale certificate Audi.

O poveste care a început în motorsport și a continuat pe autostradă, sistemul quattro a revoluționat experiența condusului și a devenit cel mai cunoscut sistem de tracțiune 4x4 din industria auto. Un istoric frumos, un viitor strălucit. Cam așa i-am rezuma existența.

Iar pentru că ne place să sprijinim excelența, îți prezentăm și modele Audi Quattro pe care le avem în stocul Auto Big:

Acum în stoc
Audi A5 45 TDI Quattro
Motor Diesel, putere 231 CP
Prima înmatriculare:
2019
Kilometraj:
127,230 km
26,843 EUR
TVA inclus, deductibil
Acum în stoc
Audi E-Tron GT
Motor Electrica, putere 530 CP
Prima înmatriculare:
2021
Kilometraj:
56,180 km
55,931 EUR
TVA inclus, deductibil
Acum în stoc
Audi RS6 Avant
Motor Benzina, putere 600 CP
Prima înmatriculare:
2022
Kilometraj:
51,500 km
96,499 EUR Discount 5% 91,900 EUR
TVA inclus, nedeductibil
Acum în stoc
Audi RS Q3 Sportback
Motor Benzina, putere 400 CP
Prima înmatriculare:
2022
Kilometraj:
60,913 km
50,000 EUR
TVA inclus, deductibil
Acum în stoc
Audi Q8 50 TDI S-Line Quattro
Motor Diesel, putere 286 CP
Prima înmatriculare:
2021
Kilometraj:
75,311 km
65,500 EUR
TVA inclus, deductibil
Acum în stoc
Audi E-Tron S
Motor Electrica, putere 503 CP
Prima înmatriculare:
2021
Kilometraj:
33,927 km
45,000 EUR
TVA inclus, deductibil
Acum în stoc
Audi A5 40 TFSI
Motor Benzina, putere 190 CP
Prima înmatriculare:
2017
Kilometraj:
113,185 km
24,000 EUR
TVA inclus, nedeductibil


Ți-a plăcut ce ai citit? Mai avem și altele. Abonează-te la newsletter-ul nostru și îți trimitem în fiecare joi noutățile săptămânale.

Alte noutăți și sfaturi

Află noutățile noastre precum și cele mai bune sfaturi din domeniul auto.

She Drives Linkedin
Ce înseamnă să conduci cu empatie - în business și pe șosea?
Ce numim ‘condusul defensiv’ în trafic are, la bază, o idee simplă. Grija. Față de tine, față de ceilalți, față de context.No...
Teodora Dumitroaea 30 octombrie 2025
Think Big 7 minute
Mașini rulate aduse pe bază de comandă
Într-o mare de alegeri pe patru roți, contează pe cine ai alături când o alegi pe cea potrivită. Cui oferi încrederea să achi...
Teo Bighiu 27 octombrie 2025
Volkswagen Touareg spune ‘rămas-bun’, Macan devine fruntașul de la Porsche, iar Poliția Română vrea amenzi pe viteza medie
Toamna este anotimpul schimbărilor; unele lucruri se încheie, alte abia încep, unele sunt previzibile, altele suprinzătoare. ...
Teodora Dumitroaea 23 octombrie 2025
Ai o întrebare?