Ideea de Quattro și primele sale utilizări
E iarna lui 1977 și un grup de ingineri de la Audi coordonează o serie de drive tests cu noile prototipuri ale mărcii în regiunile geroase ale Suediei. Cel mai bun dintre ele? Un vehicul cu scop utilitar - inițial creat pentru Armata Germană, numit Volkswagen Iltis, care nu era parte din drive tests. Avea mai puțini cai putere decât modelele Audi, însă superioritatea sa nu venea din putere, ci din stabilitate și din… tracțiunea 4x4.
Cum inspirația vine din cele mai nebănuite locuri, modelul Iltis i-a făcut pe inginerii Audi să-și pună următoarea întrebare: ‘Ar putea tracțiunea integrală să fie benefică și pentru alte contexte, dar și pentru alte tipuri de autovehicule?’
Aceștia au fost impresionați de cât de bine se comporta jeepul în zonele alunecoase comparativ cu cele mai bune vehicule din lumea motorsport la vremea respectivă - deținătoare de tracțiune pe două roți, precum Lancia Stratos, Ford Escort și Fiat Abarth. Rezultatul? Un ‘game-changer’, atât pentru lumea sporturilor de performanță, cât și pentru industria auto ca întreg.
Doar trei ani mai târziu, în 1980, la Salonul Auto de la Geneva, Audi face cunoscut lumii primul lor model quattro: Ur-Quattro, cu 200 de cai putere. În același an, la Campionatul de Raliuri de la Algarve, și-a făcut și debutul. Verdictul? O abilitate excelentă de a face față oricărui tip de teren. După acest succes răsunător, trecerea acestui tip de tehnologie și la modelele Audi folosite pe șosele a fost organică și rapidă, având loc chiar din a doua jumătatea a anilor ‘80.
De ce ‘Quattro’?
Denumirea s-a vrut din prima a fi ‘patru’, semnificând mai degrabă o clasificare a unei tehnologii specifice, decât un nume de model. În germană, același nume s-ar traduce ‘vier’, sinonim în pronunție cu ‘fear’ din engleză. Clar, o asociere între tehnologia Audi și ideea de frică nu ar fi prins prea bine brandului german. De aceea, au ales un sinonim din italiană: quattro, pentru o tracțiune pe 4 roți.
Quattro de-a lungul anilor
Germanii nu s-au mulțumit cu tehnologia creată prima dată, motiv pentru care, în cei 45 de ani care au trecut de la debutul său, sistemul a fost îmbunătățit și pliat pe nevoile fiecărui model în parte. E un proces continuu de aplicare și schimbare.
Revenim în 1986 și asistăm la înlocuirea diferențialului blocabil manual din prima generație cu diferențialul Torsen (o combinație a două cuvinte: ‘torque’ și ‘sensing’). Diferența? Acesta din urmă putea distribui cuplurile de acționare în mod variabil. În condiții optime, puterea e transmisă egal: 50% pe puntea față și 50% pe puntea spate. La nevoie, aceste procente se pot modifica automat, crescând până la maxim 70% pe puntea care are nevoie de mai multă aderență.
Sistemul de tracțiune integrală cu diferențial Torsen li se potrivește cel mai bine mașinilor cu motor longitudinal.
12 ani mai târziu, inginerii de la Audi au creat sistemul de tracțiune integrală cu ambreiaj multi-disc controlat electronic și hidraulic și montat, de obicei, în fața diferențialului spate. Asta însemna că în mod normal puterea era transmisă doar punții față, dar în condițiile în care se pierde aderența, sistemul începe automat să transmită puterea și către puntea spate.
În 2005 a urmat transmisia cu agrenaj planetar, cu distribuție asimetrică-dinamică a forțelor. Pe scurt, puterea e transmisă:
- 40% pe puntea din față;
- 60% pe puntea din spate;
- în condiții speciale, până la 60% pe puntea din față sau până la 80% pe puntea din spate.
Fun fact: Primul model Audi echipat cu acest sistem a fost RS4, din a doua generație.
Iar dacă ne raportăm la prezent și viitor, ne putem axa pe grupul motopropulsor quattro electrificat - un concept complet nou care își propune să inoveze mobilitatea viitorului. Dacă te-ai întrebat vreodată cum știi dacă o mașină are quattro, răspunsul e simplu: o simți în performanță, precizie, dinamică și bucuria condusului.
Ce avantaje îți oferă un model echipat cu tehnologia quattro?
- Tracțiune integrală îmbunătățită, de folos mai ales în timpul iernii și a condițiilor grele de drum.
- Accelerație mai bună.
- Stabilitate excelentă în curbe.
- Dinamică remarcabilă.
Concluzie
Unul din trei modele Audi vine echipat cu tehnologia quattro. De la R8 la Q4 e-tron sau SUV-uri precum Q5, Q7 sau Q8, nu e nevoie să faci compromisuri indiferent de mașina pe care ți-o dorești - pentru că majoritatea au opțiunea tracțiunii integrale certificate Audi.
O poveste care a început în motorsport și a continuat pe autostradă, sistemul quattro a revoluționat experiența condusului și a devenit cel mai cunoscut sistem de tracțiune 4x4 din industria auto. Un istoric frumos, un viitor strălucit. Cam așa i-am rezuma existența.
Iar pentru că ne place să sprijinim excelența, îți prezentăm și modele Audi Quattro pe care le avem în stocul Auto Big:
Ți-a plăcut ce ai citit? Mai avem și altele. Abonează-te la newsletter-ul nostru și îți trimitem în fiecare joi noutățile săptămânale.