Povestea modelului Dacia Sandero nu e așa cum te-ai aștepta să fie. Este un pic… ieșită din comun. Rezultatul a fost o industrie auto mai bogată și un model care a fost cel mai bine vândut din Europa în 2024 și și-a menținut titlul chiar și în primele 9 luni din 2025.
De la o idee de design la un motiv de mândrie
Inițial, Dacia Sandero nu ar fi trebuit să existe. Nici nu era în plan în forma pe care o cunoaștem acum. Patrick Le Quement, fostul director de design al Renault, a primit o sarcină: să păstreze baza și liniile de design ale unui Logan, dar să-l regândească într-o mică măsură și să-l facă în cinci uși.
Părerea personală a designerului și a echipei era că modelul acesta nou de Sandero nu arăta nici bine și nici nu avea să fie o mașină bună. Din motive financiare, însă, a fost nevoit să accepte limitele proiectului. Macheta pentru acest Logan în cinci uși a fost făcută la Guyancourt. Între timp, aflat la sediul Renault din Barcelona, Patrick, împreună cu Antony Grade, Gustavo Fosco și Kazunori Murabayashi a făcut o a doua machetă, doar în format digital. Fără costuri în plus, deci.
Cu câteva eforturi și muncă de convingere, designerul a reușit să-i arate cea de a doua machetă CEO-ului Renault de atunci, Louis Schweitzer. Patru minute mai târziu, proiectul a fost aprobat, în ciuda costurilor sale mai ridicate. Dacia Sandero urma să iasă pe piață!
Poate ești și tu în căutarea următoarei tale Dacia Sandero, fie puțin rulată, fie aproape nou-nouță! Scrie-ne exact ce cauți și ți-o aducem pe bază de comandă, complet verificată, cu garanție și cu forme de finanțare potrivite ție.
Generațiile Sandero
1. Prima generație: Dacia Sandero I (B59, 2008)
La finalul lui 2007, Sandero a avut primul contact cu industria auto la Salonul Auto din Frankfurt, iar apoi a debutat oficial pe piața din Brazilia în luna decembrie a aceluiași an. A fost considerat o noutate: era primul model Renault care a debutat în afara Europei. Traseul său de fabricație și asamblare a inclus șase fabrici, printre care România, Franța și America de Sud.
Ce aducea nou modelul?
- Airbag pentru șofer și pasager;
- Vopsea metalizată;
- Ventilație cu patru viteze în modelul de bază;
- Variantele premium includeau radio CD, computer de bord, geamuri electrice față și spate, oglinzi exterioare electrice și degivrare.
În martie 2008, la Salonul Auto de la Geneva, Dacia Sandero 1 a fost oficial lansată și în Europa. Un an mai târziu, în februarie 2009, Renault a început producția Sandero în Africa de Sud, iar la finalul anului în Rusia. Pentru eficientizarea exportului în țări precum Chile, dar și pentru a menține constantă cererea în piața sa de origine, Sandero s-a produs și în Columbia.
Modelul a făcut vâlvă în piața auto, fiind apreciat atât de clienți, cât și de critici. Dovada cea mai mare e că a devenit numărul 1 în vânzările către persoane fizice din Europa. Lansarea sa a însemnat o nouă identitate vizuală și un nou logo al mărcii. O reinventare ca la carte, am spune noi.
2. A doua generație: Dacia Sandero II (B52, 2012)
În iunie, iulie și septembrie 2012 au apărut primele imagini ale noului Sandero: versiunea hatchback și cea mini crossover au putut să fie văzute - acoperit, totuși, în camuflaj. Randările CGI au fost și ele puse la dispoziția publicului, fiind lansate de revistele auto Auto Bild și Za Rulem. Entuziasmul era mare. Rezultatul nu a dezamăgit.
Pe 17 septembrie, cu câteva zile înainte de lansare, au ieșit și fotografiile oficiale cu Dacia Sandero 2: tema de design era asemănătoare cu noul Logan, iar tabloul de bord era inspirat de Lodgy.
În sfârșit, a doua generație Sandero își face apariția pentru prima dată la Salonul Auto de la Paris, în 2012. Alături de ea e și noua variantă Stepway.
3. A treia generație: Dacia Sandero III (DJF, 2020)
A treia variantă Dacia Sandero nu a venit singură. A fost lansată împreună cu Dacia Logan 3, pe 29 septembrie 2020. E un model care se bazeză pe versiunea low-spec a platformei modulare CMF-B și a fost lansată cu motoare noi și dotări de siguranță standard.
Platforma respectivă a fost, pentru Dacia, un pas foarte mare spre modernizarea producției sale. Din spusele oficiale, ea va rămâne un ‘element cheie al viitorului mărcii’ și va fi folosită pe partea de dezvoltare a tuturor modelelor lor viitoare.
Doi ani mai târziu, în 2022, Dacia Sandero a fost restilizată pentru a purta noua identitate vizuală a brandului: noua emblemă ‘Dacia Link’ compusă din literele D și C, dar și un logotip care poate fi găsit atât pe partea din spate a automobilelor, cât și pe volan.
Ce ne rezervă viitorul?
Ei bine, se pare că sintagma ‘Viitorul e electric.’ se potrivește și când vine vorba de planurile Dacia pentru modelul Sandero. Președintele companiei la nivel mondial a declarat că următoarea generație de Dacia Sandero va fi una electrică, posibil lansată la final de deceniu: 2028-2029.
Renault și România: cum a luat naștere Dacia?
1966, România alege compania franceză Renault pentru a putea produce un autoturism sub licență obținută de la un producător străin. Dezvoltarea sa urmă să aibă loc la Uzina de Autoturisme Pitești. Povestea a început atunci și continuă și astăzi.
Fondată în 1966, uzina de la Mioveni atingea deja o producție de:
- 1 milion de autovehicule în 1985;
- 2 milioane de vehicule în 1993;
- 3 milioane de vehicule în 2007;
- 4 milioane în 2011;
- 5 milioane în 2014.
În 1999, Dacia devine marcă a Renault Group, fiind prezentă pe 44 de țări și 4 continente.
România a întâlnit pentru prima dată modelul Dacia Sandero pe 3 iunie 2008, în cadrul unui eveniment organizat la World Trade Plaza. Prețul pentru cea mai dotată versiune nu depășea 9.500 de euro. Acesta a fost și primul model care a purtat logoul Dacia lansat în 2008 (și folosit până în 2022).
Dacia rămâne cel mai important constructor de automobile din țară, un lider de piață auto locală și unul dintre cei mai importanți exportatori. Iar Sandero rămâne unul dintre cele mai bine vândute modele de la marca românească, probabil pentru calitățile sale de mașină fiabilă, eficientă, practică, agilă și robustă.
În plus, există planuri de modernizare a producției - despre ele am scris aici.
Ți-a plăcut ce ai citit? Mai avem și altele. Abonează-te la newsletter-ul nostru și îți trimitem în fiecare joi noutățile săptămânale.