Promitem că nu judecăm. Călătoriile luuungi nu-s pentru toată lumea sau pentru orice moment al vieții. Nu ne-am putea numi un newsletter despre road trips fără a vorbi și despre acele călătorii demne de cartea recordurilor sau despre cele mai lungi drumuri care pot fi parcurse cu mașina. Așadar, urmează o scriere documentată despre longevitate, autostrăzi și bucuria de a conduce - în toate modurile sale.
1. Un Fiat Tipo a făcut turul lumii în 133 de zile (2016)
Un automobil obișnuit. 41,000 de km. parcurși - aceeași distanță ca circumferința Pământului. 22 de țări, 122 de orașe.
O reușită care a căpătat denumirea de ‘Fiat Tipo World Tour’ și un test de anduranță cu rezultate excelente. Pe 13 august 2016, jurnalistul Okan Altan a început o călătorie în jurul lumii la volanul unui Fiat Tipo. La el au lucrat peste 2000 de ingineri și specialiști pe o durată de trei ani - cu aproape 9 milioane de kilometrii de test drive la activ în cele mai extreme condiții și latitudini. În afară de asta, modelul nu a primit nicio pregătire specială.
Rezultatul? Singurele opriri pentru reparații ale Fiatului au fost:
- înlocuirea a două cauciucuri perforate;
- mentenanță de rutină.
Din Turcia, turul a continuat apoi prin Grecia, Bulgaria, România și Ucraina înainte de a intra în Rusia. Acolo șoferul și mașina au călătorit pe drumul care merge paralel cu ruta feroviară Trans Siberian timp de 11 ore în fiecare zi pentru 8 zile în total. Următoarele opriri? Japonia, apoi o călătorie pe mare până în Mexic. După intrarea în America de Nord a urmat încă un drum cu vaporul care a durat 40 de zile: 6000 de km pe deasupra Oceanului Atlantic până în Marea Britanie.
Pe drumul înapoi spre casă perechea a trecut prin 14 țări europene, printre care și Țările de Jos, Germania, Franța, Elveția, Austria și Italia. 400 de ore a petrecut jurnalistul Okan Altan în spatele volanului. Fiabilitate la superlativ, am putea spune!
2. Emil și Liliana Schmid (Elveția): cea mai lungă călătorie cu mașina (Guinness World Record)
Pe 4 aprilie 2017 a fost atins recordul pentru cea mai lungă călătorie cu mașina, de 741,065 km. Cine l-a doborât? Emil și Liliana Schmid, un cuplu din Elveția care, la volanul unei Toyota Land Cruiser FJ60, au călătorit prin 1 de țări - iar numărul a crescut, probabil, între timp. Partea amuzantă din poveste e că tot ei sunt cei care au setat prima dată recordul în 1997 - deci și-au fost propria competiție.
Drumul lor a început pe 16 octombrie 1984 din dorința pentru un an de pauză de la rutina și programul vieții lor de zi cu zi, dar și din dorința de a descoperi și interacționa cu noi culturi. După un an, însă, și-au dat seama că aveau nevoie de mai mult timp pe drum pentru a explora întreaga Americă de Nord și Centrală. După doi ani au decis să ia cu asalt și America de Sud, traversând chiar și o parte din jungla amazoniană.
Drumurile lor nu s-au sfârșit acolo: Africa, Australia, Asia, iar apoi Europa. După aceea, în orice țară i-a dus curiozitatea și pofta de aventură. Land Cruiser-ul a fost reparat și recondiționat de mai multe ori pe parcurs, însă rămâne același model cu care au plecat prima dată la drum.
Din păcate, Liliana a murit în 2024, dar Emil continuă călătoria pe care au început-o împreună.
3. 900.000 km în jurul lumii cu un Mercedes-Benz G-Class: recordul mondial pentru cele mai multe țări vizitate cu mașina.
215 de țări în 26 de ani. Numele său? Otto. Numele șoferului? Gunther Holtorf, inginer de aviație.
Cine e Otto? Un Mercedes-Benz 300GD, mașina cu care Gunther a pornit la drum în 1988 spre Africa și cu care a făcut apoi un număr de kilometri egal cu înconjurul lumii de 22 de ori. Cei 900,000 de km i-au purtat pe Gunther și Otto de la altitudini maxime (5.200 m în Everest) la minime (150 m sub nivelul mării la Marea Moartă) și de la temperaturi maxime (50+ grade în Australia) la minime (-27 grade în Siberia).
Starea mașinii - început și final
Modelul cu motor diesel în cinci cilindri dezvolta la început 88 CP și un cuplu de 170 Nm. După ce a fost echipată de expediție, a ‘câștigat’ 500 kg în plus față de masa maximă admisă, având 3.300 kg în total. Soluția? Arcuri și amortizoare mai puternice. Aici a avut loc o primă modificare majoră.
Cea de-a doua s-a întâmplat după un accident, când a trebuit înlocuită caroseria mașinii. În schimn, motorul, șasiul, cutia de viteze manuală cu patru trepte - toate au rămas aceleași ca la începutul călătoriei.
Pe 13 octombrie 2014, la Stuttgart, călătoria a luat sfârșit. Otto face parte acum din istoria mărcii germane și îl poți întâlni la Muzeul Mercedes-Benz din Stuttgart.
4. Cea mai lungă călătorie din lume cu un automobil electric
Cine spune că mașinile electrice nu sunt fiabile pentru călătorii de lungă durată? Dacă și tu te afli printre sceptici, atunci s-ar putea să te suprindă drumul parcurs de un olandez în 2019.
Wiebe Wakker, la volanul unui Volkswagen Golf - denumit ‘Blue Bandit’ și convertit într-un automobil electric, a plecat la drum cu dorința de a schimba opinia publică despre mobilitatea electrică și de a-i promova longevitatea.
Cu o autonomie electrică de 200 de km. la o singură încărcare și doar 300 de dolari cheltuiți pentru achiziționarea de electricitatea de-a lungul traseului, olandezul a demonstrat că mașinile electrice sunt o opțiune destul de practică și la drum lung.
Startul s-a dat în martie 2016 în Olanda. Destinația? Australia! După 3 ani și multe țări parcurse - printre care și Finlanda, Republica Moldova, Turcia, Malezia și Indonezia, Wiebe Wakker a ajuns, în 2019, la Sydney.
5. Kilometraj record pentru un Volvo construit în anul 1966
5.2 milioane de kilometri se află la bordul unei singure mașini. Un Volvo P1800S, construit în 1966 a intrat în Cartea Recordurilor Guinness în septembrie 2013 pentru cei mai mulți kilometri parcurși de un Volvo cu numai un singur proprietar. Pe atunci avea doar 4.8 milioane de kilometri.
Partea cea mai frumoasă din poveste? Proprietarul său, Irvin Gordon (cetățean american) a avut atât de multă grijă de ea de-a lungul anilor încât mașina se află încă în stare bună, în ciuda milioanelor de kilometri parcurși și anilor avuți la activ. Motorul și cutia de viteze au rămas cele originale, iar singura schimbare a avut loc la nivelul caroseriei (a fost revopsită de două ori).
Cel mai lung drum parcurs de Gordon cu a sa mașină, însă, a fost unul de 45 de ore, de la New York la Vancouver (4.800 km). Acesta făcea, anual, între 140.000 - 160.000 kilometri la volanul său.
La 77 de ani, în 2018, mașina și-a pierdut proprietarul. Prietenul și mecanicul lui Gordon, Nino Gambino, a intrat, însă, în posesia sa. Continuă să o conducă și să aibă grijă de ea.
Gânduri de final
Până la urmă, toate poveștile de mai sus spun povești despre aventură, curiozitate, bucurie și multă, multă grijă. Pentru că mașinile pe care le conducem nu sunt doar mijloace de transport. Sunt coechipieri de nădejde, spații în care petrecem timp de calitate cu oamenii dragi și locuri unde grija capătă un altfel de înțeles.
Grija față de noi, față de ceilalți șoferi, dar și față de automobilul pe care îl conducem. Nu degeaba se spune că lucrurile de care ai grijă au grijă și ele de tine. Același lucru este valabil și pentru mașina ta personală - fie că o să vrei la un moment dat să dobori un record mondial sau doar să poți avea drumul liber și sentimentul de libertate în față.