30 august

She Drives: 5 dintre contribuțiile femeilor în industria auto

Femei, bărbați, mai puțin contează. Important este Omul, ce semințe plantează în jurul său și ce legacy lasă mai departe. Cu toate astea, este un dat faptul că industria automobilelor este o lume preponderent masculină; de la mai mulți bărbați angajați în companiile de profil, la mai mulți în poziții de management și mai mulți fondatori. Implicit, acoperirea media în jurul succeselor acestora este mai vizibilă.

În articolul de astăzi ne-am propus să facem o plimbare prin istoria industriei constructoare de mașini și să scoatem în evidență cinci dintre contribuțiile femeilor din acest sector, descoperind cum și-au pus amprenta de-a lungul timpului.  

1. Invenția primei mașini

Cine e considerat a fi primul inventator al mașinii moderne cu motor?  

Răspunsul e un nume deja arhicunoscut: Carl Benz.  

O continuare mai puțin cunoscută este legată de faptul că afacerea lui, Benz & Cie, nu ar fi fost posibil de întreprins fără soția sa, Bertha, care i-a oferit fondurile necesare să înceapă. Cu ajutorul ei, Carl și-a dezvoltat business-ul care avea să devină mai târziu parte din Daimler-Benz AG, unul dintre cei mai mari producători de vehicule și astăzi.

Când a patentat prima mașină cu motor Benz, rolul Berthei a rămas unul semnificativ. Ea a fost cea care, în 1888, a făcut primul drum lung cu un automobil cu motor pe benzină, călătorind alături de cei doi copii pe o distanță de 100 km, de la casa lor din Mannheim, până în Pforzheim.  

Nu doar că a fost un drive test pe cinste, dar călătoria poate fi considerată și primul demers de PR: Bertha își propusese să crească mai mult popularitatea autovehiculului și să arate că e o modalitate de transport practică și de încredere. De altfel, Mercedes e numele fiicei lui Emil Jellinek, un dealer de mașini care a colaborat îndeaproape cu DMG.

2. Crearea primelor ștergătoare de parbriz

În zilele în care te afli la volan pe vreme ploioasă, care te împiedică să vezi, și dai drumul la ștergătoare, te-ai întrebat vreodată care e originea brațelor care îți facilitează vizibilitatea?

Răspunsul își are origini feminine, în numele lui Mary Anderson și Charlotte Bridgewater.

La finalul anilor 1800, Mary Anderson a observat cât de complicat le era șoferilor de tramvai să curețe parbrizul de ploaie; era necesar fie să deschidă fereastra ca să îl curețe, fie chiar să se dea jos din tramvai. Rezultatul? În 1903 a patentat un design pentru primul ștergător manual de parbriz, care putea fi controlat din interiorul vehiculului.

Câțiva ani mai târziu, în 1917, Charlotte s-a folosit de modelul original al lui Mary pentru a crea și patenta un ștergător electric. În ambele cazuri, însă, invențiile celor două femei au fost folosite în industria auto de-abia după câțiva ani de la crearea lor.

3. Invenția sticlei de parbriz antireflex

Sticla parbrizului mașinii tale nu reflectă lumina, fiind 100% transparent. Invenția sticlei antireflex i se datorează lui Katharine Blodgett, prima femeie fiziciană și chimistă căreia i s-a acordat un doctorat în fizică de către Universitatea Cambridge în 1926. 12 ani mai târziu, Katharine a creat baza tehnologiei care e folosită și astăzi la parbrizele moderne.

Invenția sa a funcționat, de altfel, drept ajutor în multe alte domenii: de exemplu, în aviație, în îmbunătățirea ochelarilor, a lentilelor foto, a proiectoarelor sau altor echipamente optice.

4. Gândirea primului sistem de încălzire al mașinii

Margaret Wilcox a fost inginer mecanic pe vremea în care această profesie era încă la început și și-a dedicat cariera creând mașinării menite să ușureze viețile oamenilor. Avea în jur de 20 și un pic de ani când descoperea că oamenii care călătoreau cu trenul sufereau deseori de degete înghețate când se făcea frig. A creat un prim mecanism de încălzire prin care redirecționa aerul cald din motorul vehiculului astfel încât să încălzească picioarele șoferului și ale pasagerilor. Pentru că acest sistem nu permitea să regleze temperatura, exista un flux continuu de aer cald de la motor ce devenea cu atât mai fierbinte, cu cât era mai lungă călătoria.  

Cu toate acestea, rămâne o invenție care a stat la baza sistemelor mai avansate de încălzire, mai ales începând cu 1929, când Ford a folosit design-ul lui Margaret Wilcox de aer cald de la motor.

5. Prima femeie CEO a unui trailblazer din industrie  

Un exemplu din prezent al femeilor care generează headlines în media este Mary Teresa Barra, care ocupă din 2014 funcția de CEO a General Motors. Este prima femeie CEO din top trei al producătorilor auto de pe piață, care astăzi este descrisă drept un lider vizionar de către mulți coechipieri de business.

Câteva nume din zona design-ului din industria auto ce merită, de asemenea, menționate, sunt Irina Zavatski, care a desenat Chrysler Pacifica, sau Juliane Blasiand și Nadya Arnaout, care au gândit felul în care arată BMW Z4.  

 

#SheDrives este un spațiu safe în care ne dorim să adunăm o comunitate de femei pasionate de mobilitate și mașini, care să știe că au o mână de oameni gata să le susțină în procesul de achiziție al următoarei lor frumuseți pe patru roți.  

Scrie-ne aici, pe website sau dă-ne un telefon la 0741 76 76 93 dacă vrei să începem o conversație despre mașina de care ai nevoie, opțiuni de modele viabile, în funcție de necesitate sau sursele de finanțare care ți se potrivesc cel mai bine.

 

Alte noutăți și sfaturi

Află noutățile noastre precum și cele mai bune sfaturi din domeniul auto.

12 septembrie
Best-Sellers de Vară la Auto Big: Cele 3 Mărci Auto care au Dominat Sezonul
Știm, am intrat deja în forță în sezonul mai rece, dar nu-i putem spune ’au revoir’ verii fără o recapitulare a mărcilor pe c...
9 august
Road trip Inspiration: Faci un road trip la Iași? Uite 5 localuri pe care să nu le ratezi dacă ajungi în orașul lui Eminescu
Recomandări din echipa Auto BigUna dintre modalitățile prin care ajungi să cunoști cel mai bine un loc, credem noi, este prin...
25 iulie
Scăderea vânzărilor de mașini electrice: o realitate a primei jumătăți din 2024
Is the future still electric? Uniunea Europeană se confruntă cu o scădere a numărului vânzărilor de autoturisme electrice. Lu...
Ai o întrebare?