Află povestea Rolls-Royce!

Pasiunea pentru inginerie și dorința de a crea cel mai bun automobil din lume. Astea sunt cele două principii care i-au unit pe Charles Rolls și pe Sir Henry Royce.

Cei doi fondatori ai companiei de mașini de lux erau foarte diferiți în rest, iar discrepanța cea mai mare o reprezenta mediul de proveniență. Începuturile lor în industria auto au fost de asemenea diferite, dar la fel de entuziaste.

Charles Rolls: fiul de lord pasionat de automobile

Charles Rolls s-a născut în 1877 în Londra, fiind al treilea copil al unor părinți bogați: Lord și Lady Llangattock. Traseul lui sună cam așa:

  • merge la școală la Eton;
  • alege să studieze la Trinity College, Cambridge, un domeniu puțin caracteristic oamenilor din segmentul său: inginerie mecanică.

Era fascinat de motoare, motiv pentru care a și fost primul student care a deținut un automobil. Această pasiune de a lucra cu motoare i-a adus poreclele: ‘Dirty Rolls’ și ‘Petrolls’.

Fun fact: în 1903, Charles a bătut recordul mondial la viteză în Clipstone Park în Nottinghamshire, conducând un Mors cu 30 de cai putere cu aproape 137 km/h. Din cauză că echipamentul folosit pentru cronometrare nu a fost aprobat, însă, guvernul a refuzat să îi acorde titlul pe care îl câștigase.

Următorul pas e clar pentru Rolls: devine unul dintre primii dealeri de automobile din Marea Britanie imediat după absolvire. Nu face asta singur, ci cu un bun prieten de-al său, Claude Johnson. Claude urma să joace un rol important și în construirea Rolls-Royce, dar ajungem și acolo.

Momentan ne axăm pe faptul că cei doi importau și vindeau vehicule Peugeot din Franța și vehicule Minerva din Belgia prin compania lor nou fondată, CS Rolls & Co.

Henry Royce: un ‘Jack-of-all-trades’ inovator

Cu 16 ani înainte ca Rolls să se nască, Henry Royce ajunge pe lume în 1863, în Peterborough. Discrepanța e clară: Henry a început să lucreze încă de la 9 ani, când vindea ziare și livra telegrame pentru General Post Office.

Norocul său s-a schimbat rapid. La 14 ani, una dintre mătușile sale îi face un cadou imens: îi plătește un stadiu de ucenicie la compania de căi ferate Great Northern Railway Works. Henry a profitat din plin de ocazie; era, până la urmă, un adolescent ambițios care se bucura de orice oportunitate să se educe sau să învețe lucruri, atât inginerie electrică de la maeștrii cărora le era ucenic, cât și algebră și franceză în serile de după muncă.

Talentul său ieșit din comun l-au făcut un candidat perfect pentru un post la Electric Light and Power Company. Cu toate că era un post bun și stabil, visul lui Henry era să devină inginer full-time.

Rezultatul a fost o afacere căreia i-a pus bazele alături de prietenul său - inginer și el - Ernest Claremont. Aceștia produceau componente electrice de mici dimensiuni, de la sonerii de ușă la dinamuri.

Fun fact: În timpul ăsta, Royce patentează câteva îmbunătățiri la becul tip baionetă care se folosesc încă și azi.

Bine, bine, dar cum intră Royce în industria auto? Simplu, își cumpără o mașină… care nu îi place. Mașina e un Decauville Voiturelle, un model second-hand în doi cilindri care are câteva defecțiuni de fabricație. Royce, al cărui motto era: ‘Ia cel mai bun lucru care există și fă-l și mai bun.’ avea o tendință spre perfecționism.

A decis, deci, că poate face o treabă mai bună în construirea unui automobil. Și și-a făcut el singur unul, în 1903. Era un automobil cu un motor pe benzină cu 10 CP - pe care l-a și condus pentru prima dată în public în aprilie 1904.

Rolls se întâlnește cu Royce, iar restul e istorie

Cum se întâlnesc doi inovatori ai erei lor? Au un prieten în comun: Henry Edmunds! Acesta aranjează o întâlnire între Rolls, frustrat de faptul că vindea doar modele importate și niciunul autohton și Royce, omul care tocmai ce își construise un model impecabil. Pe 4 mai 1904, în Manchester, cei doi au schimbat cursul istoriei auto.

După ce îi conduce mașina, Rolls îi propune lui Royce o afacere pe loc: va vinde oricât de multe automobile poate acesta să fabrice. Compania lor se va numit Rolls-Royce.

Cine a fost cratima dintre Rolls și Royce?

Între oricare două puncte de succes există un liant. În timp ce Henry și Charles erau ocupați cu construirea afacerii, viziunea pentru ce avea să fie Rolls-Royce i-a aparținut lui Claude Johnson, un geniu al publicității.

Creativ, energic și un vânzător nemaipomenit, Royce a spus despre Claude că: ‘El e căpitanul, eu și Rolls suntem doar echipajul.’ Așadar, în 1906, atunci când compania Rolls-Royce își face apariția oficial în acte, Johnson devine Director Comercial.

Una dintre cele mai faimoase lucrări ale sale e și unul dintre primele anunțuri create de el. Pentru puțin context, prima mașină a companiei a fost 30hp - ăsta era numele. Urmașa sa, mai încăpătoare și mai puternică, s-a numit 40/50hp. Claude a promovat-o drept: ‘Rolls-Royce în 6 cilindri - nu una dintre cele mai bune, ci Cea mai Bună Mașină din Lume.’ Ideea de ‘best car in the world’ a rămas asociată cu modelele produse de ei chiar și astăzi.

După 12 exemplare din 40/50hp, Johnson a găsit inspirația pentru numele pe care urma să-l aibă modelul. L-a botezat Silver Ghost, motivat de culoarea argintie a unui exemplar. Pe un altul, de culoare verde, l-a numit: Green Phantom. Compania a continuat laitmotivul ‘fantomatic’ și pentru restul modelelor lor, de la Spectre la Wraith.

Fun fact: Stema Rolls-Royce din partea din față a mașinii și-a schimbat culoarea în 1934, după moartea lui Henry Royce în 1933. Din roșie, a devenit neagră. Primul Rolls-Royce care a purtat stema modificată a fost Phantom III.

Eforturi în aviație & mașini blindate

Când Marea Britanie a intrat în Primul Război Mondial în 1914, companiei britanice i-a fost cerut să participe la eforturile militare prin fabricarea de motoare pentru avioane. Rolls-Royce a decis să creeze o serie de motoare originale, cu nume derivate din păsările de pradă: Eagle, Falcon și Condor. La fel ca la automobilele produse, nu a durat mult până ca aceste motoare să fie sinonime cu excelența.

Producția de vehicule nu s-a oprit. Era încă nevoie de automobile blindate, mașini pentru personal și ambulanțe. Mașinile blindate produse de Rolls-Royce au căpătat, de altfel, o reputație de sine stătătoare, fiind folosite chiar și în Cel De-Al Doilea Război Mondial.

Colonelul T.E. Lawrence (Lawrence din Arabia) spunea despre ele că: ‘Un Rolls în deșert e mai de preț decât rubinele.’ Tot el, întrebat dacă există ceva ce nu-și poate permite, dar și-ar dori să aibă, a răspuns: ‘Mi-aș dori să am un Rolls-Royce cu destule cauciucuri și benzină ca să mă țină o viață întreagă.'

The Bentley Deal

În 1931, Bentley Motors a intrat în lichidare. Pentru că Bentley era o companie cunoscută pentru mașinile sale rapide și stilate, capabile să se întreacă și să învingă unele dintre cele mai bune automobile la vremea aceea, RR a văzut o oportunitate excelentă de a intra în lumea mașinilor sport. A cumpărat acțiunile companiei și, în 1933, i-a folosit numele pe una din mașinile proprii - un Bentley cu un motor de 3.5 l. Rafinamentul combinat cu performanța înaltă au atras un alt tip de public pe care Rolls-Royce și-l dorise.

Până la achiziția sa de către Volkswagen, Bentley a rămas o parte din Rolls-Royce - după care a devenit o marcă independentă. În 1973, Rolls-Royce Limited s-a divizat în Rolls-Royce plc - devenit al doilea mare producător de motoare de avioane din lume și Rolls-Royce Motors.

După câteva mutări de-a lungul anilor, prima dată la Volkswagen și apoi la BMW, din 2003 compania Rolls-Royce Motor Cars Limited e deținută în totalitate de BMW.

Sediul central, administrativ și de producție rămâne în Marea Britanie, aproape de Goodwood în West Sussex, iar mașinile Rolls-Royce sunt produse încă de mulți dintre urmașii acelorași ingineri și designeri care au supervizat construcția lor timp de decenii. O afacere care menține principiul de ‘tată-n fiu’.

Un model al mărcii britanice căruia i-a luat 11 ani să iasă de pe liniile fabricii

În 1965 își face apariția Silver Shadow, primul Rolls-Royce care a folosit o structură autoportantă sau monococă. Asta însemna că șasiul și caroseria erau una singură, formând o structură rigidă, diferită de variantele cu șasiu separat, numite și ‘body-on-frame’.

Silver Shadow reprezenta o schimbare destul de mare față de predecesorii săi, mai ales la capitolul tehnic. Mașina avea toate opțiunile de lux posibile la vremea sa, de la ajustarea scaunelor la aer condiționat și căldură - toate operate electric. Pe scurt, era cel mai complex model pe care îl oferise Rolls-Royce până atunci.

Rezultatul? Silver Shadow și Silver Shadow II, apărut în 1977, au devenit cele mai bine vândute modele ale mărcii britanice, cu 34,611 de unități vândute între 1965 și 1981.

Fun fact: Emblema ‘Spirit of Ecstasy’ a fost creată de Charles Skyes în 1911, angajat de Royce pentru a sculpta o mascotă pentru una dintre mașinile Rolls-Royce, una care să demonstreze toate calitățile sale și care să îmbogățească ‘look’-ul automobilelor sale.  

Skyes, având-o drept model pe Eleanor Thornton, secretara lui John Montagu (prieten comun al C.S. Rolls și Claude Johnson), a creat figurina unei fete cu brațele ridicate, ținându-și rochia care îi flutură în aer, dând impresia de aripi.

Inițial s-a numit ‘The Spirit of Speed’, iar oamenii s-au referit la ea și ca ‘The Flying Lady’ sau ‘The Silver Lady’. Denumirea sa corectă, însă, rămâne ‘Spirit of Ecstasy’.

Gânduri de final

Rolls-Royce înseamnă lux. Și a definit ce înseamnă luxul în Marea Britanie încă de la primele modele scoase pe piață. O istorie a excelenței creată de doi oameni (și un al treilea) cât se poate de diferiți, dar uniți de câteva principii clare, unul dintre ele fiind pasiunea pentru automobile și pentru performanță.

Le datorăm multe și ne bucurăm că întâlnirea celor doi a avut loc atunci când trebuia. Industria auto e cu mult mai bogată și mai complexă datorită acestui fapt. Modelele fabricate de Rolls-Royce de-a lungul timpului au fost multe, dar nu am putut să le includem pe toate aici. În orice caz, un lucru care poate fi observat atunci când citești despre istoria Rolls-Royce e că e o istorie despre oameni în primul rând și despre mașini în al doilea.

Uite un Rolls-Royce livrat pe bază de comandă la Auto Big:

Vândut
Rolls-Royce Ghost
Motor Benzina, putere 571 CP
Prima înmatriculare:
2022
Kilometraj:
24,840 km

Și unul pe care îl avem acum în stocul nostru din Iași:

Acum în stoc
Rolls-Royce Cullinan Black Badge Mansory Red
Motor Benzina, putere 600 CP
Prima înmatriculare:
2022
Kilometraj:
27,000 km
507,386 EUR
TVA inclus, deductibil


Ți-a plăcut ce ai citit? Mai avem și altele. Abonează-te la newsletter-ul nostru și îți trimitem în fiecare joi noutățile săptămânale.

Alte povești pe patru roți găsești aici:

Povești pe roți 18 minute
E cel mai bine protejat brand auto din lume. Află povestea Ferrari!
La 10 ani, Enzo Ferrari se hotărăște că își dorește să fie șofer de curse. Asta se întâmpla în 1908. 11 ani mai târziu, își î...
Teodora Dumitroaea 16 decembrie 2025
Povestea Uber: dintr-un taxi care n-a venit, la unul dintre cele mai valoroase business-uri din lume
Povestea Uber începe banal, aproape frustrant, în 2008: doi ingineri software, pe o stradă din Paris, care nu reușesc să găse...
Teo Bighiu 14 decembrie 2025
Povestea Hot Wheels: începuturi, magie și evoluția unui icon
Intră alături de noi în universul copilăriei, cât și în lumea colecționarilor mici și mari, acolo unde prinde viață fenomenul...
Teo Bighiu 10 decembrie 2025
Află povestea Dacia Sandero!
Un model care nu era parte din plan. A schimbat, însă, regulile jocului și a devenit unul dintre cele mai populare automobile...
Teodora Dumitroaea 8 decembrie 2025
Povești pe roți 12 minute
Află povestea GTA - Grand Theft Auto - și cum se leagă de industria auto
E un joc controversat. Deține 10 recorduri mondiale în industria sa. Și e a cincea cea mai bine vândută serie de jocuri video...
Teodora Dumitroaea 4 decembrie 2025
Află Povestea Modelului BMW X7
BMW X7 nu este doar cel mai mare SUV al mărcii, ci răspunsul bavarezilor la o nevoie reală din piață: spațiu, lux și dinamica...
Teo Bighiu 4 decembrie 2025
Povești pe roți 13 minute
Află povestea Beetle-ului, mașinuța îndrăgită de toată lumea
Există mașini care trec testul timpului. Și există Beetle-ul - mașina care trece direct în suflet.Broscuță. ‘Bug’. ‘Beetle’. ...
Teodora Dumitroaea 2 decembrie 2025

Alte noutăți și sfaturi

Află noutățile noastre precum și cele mai bune sfaturi din domeniul auto.

Povești pe roți 18 minute
E cel mai bine protejat brand auto din lume. Află povestea Ferrari!
La 10 ani, Enzo Ferrari se hotărăște că își dorește să fie șofer de curse. Asta se întâmpla în 1908. 11 ani mai târziu, își î...
Teodora Dumitroaea 16 decembrie 2025
Think Big 21 minute
Ce am învățat în 2025 la Auto Big?
Finalul de an vine cu o nostalgie frumoasă și ne îndeamnă să ne uităm mai în profunzime la ce a însemnat timpul scurs în ulti...
Teo Bighiu 16 decembrie 2025
Think Big 4 minute
Ce înseamnă Think Big pentru noi?
E una dintre sintagmele pe care le folosim cel mai des: Think Big! O avem pusă la intrarea showroomului din Iași, pe covorașe...
Teodora Dumitroaea 15 decembrie 2025
Ai o întrebare?